Tempeldag

27 augustus 2013 - Lhasa, China

Na een wat primitiever ontbijt zijn we dag begonnen. Vandaag stonden het Potala Palace, Norbulingka en Jokhang Tempel op de planning. Potala Palace is wereld beroemd, omdat Dalia Lama daar verbleef en ook door de grote van het paleis (meer dan 1000 vertrekken). Norbulingka is het zomerpaleis van de Dalia Lama. Daar werd de Dalia Lama voor het laatst gezien in Tibet voor hij gevlucht is. In de Jokhang tempel staat de beroemdste Boeddha ter wereld, elke boeddhist zou deze één maal in zijn leven moeten bezoeken. Binnen in de tempels mochten er geen foto's gemaakt worden. Ook doe je beter een hoofddeksel af.

Na een korte busrit, kwamen we aan in een sterk beveiligde Potala Palace door de vrees voor een protest. Het is indrukwekkend hoe groot en mooi het paleis is. Na de vele trappen omhoog kwamen we aan de ingang. In het paleis mochten we maar één uur binnen zijn, omdat we geen boeddhisten zijn. Ook zijn er slecht enkele kamers zichtbaar voor publiek. Veel licht is er niet. Er branden kaarsen in het jakbotervet. Dit heeft dan ook een stikkende geur. De ruimtes zijn prachtig gedecoreerd. Het paleis zelf heeft enorm dikke muren. Vele boeddhisten komen daar bidden en geven ook in iedere ruimte geld aan de beelden. De Tibetaanse monniken zijn in rode gewaden gekleed en kaal geschoren. Hun leeftijden gaan van jong tot oud. Ook liggen daar enkele Dalia Lama's begraven. De graven werden versiert met veel goud en edelstenen.

Daarna gingen we lunchen (bananen eten). Dan rond 1u30 vertrokken we naar het Norbulingka of wel ook het zomerpaleis van de Dalai Lama genoemd. Het is eerder een complex van kleinere paleizen. Rond deze paleizen ligt er een mooie tuin. Dit complex is omringd door een muur. Naar het schijnt zou de huidig Dalia Lama over deze muur geklommen en over de bergen gevlucht is naar India.

De Jokhang Tempel was de volgende in het rijtje. Deze plaats was vroeger een meer, maar door boeddhistische lot moest er daar een tempel gebouwd worden. Dit werd later gezien als de belangrijkste tempel. De tempel is gelegen in het centrum van het oude stadsgedeelte van lhasa. Iedere dag lopen er honderden pelgrims in de wijzers van de klok rond de tempel. Bij de ingang van de tempel werpen zich zelf op de grond.

Morgen staat er nog een klooster op de planning. Deze zou authentiek gebleven zijn, maar is wel wat verder gelegen. Ook zou het landschap indrukwekkend moeten zijn.

1. Jaron Pascal:
    27 augustus 2013
    In Lhasa is het niet mogelijk om foto's te uploaden.
  2. Mostrey:
    hallo
    hebben jullie nog geen goesting om in te treden, laat het ons
    tijdig weten ,grapje,
    zijn het gemakkelijke bedden om te slapen, en valt het eten
    nog goed mee? groetjes ons allen xxx
  3. Angie:
    27 augustus 2013
    hoi hoi!raar zeker dit allemaal in levende lijve te zien?!hopelijk toch wat lekkers kunnen eten vandaag...valt jullie groepje mee?jaron super tof dat we mee kunnen volgen!we denken super veel aan jullie!!!Zita klein Mickey uit jullie auto gehaald en zal ermee slapen en vr zorgen tot jullie terug van China zn zegt ze,lief he?!warme knuffelxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
  4. Magda - Claudine:
    28 augustus 2013
    Hallo Jaron, Conny, Andy,
    Wat fijn dat we kunnen meevolgen wat jullie iedere dag beleven wat zullen jullie veel te vertellen hebben bij u terugkeer we zien ernaar uit jullie te zien.
    een dikke knuffel xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx