Zomerpaleis en olympisch dorp

9 september 2013 - Beijing, China

Vandaag hebben voor het eerst de metro gebruikt. Het is een eenvoudig vervoermiddel in Beijing. Alles is het zelfde tarief. Voor alle leeftijden en voor ieder traject. Daarom moet je alleen een kaartje kopen om de metro (als instantie) binnen te gaan. Daarna mag je zoveel metro's nemen. Een kaartje kost maar 2 CNY, wat omgerekend 25 cent is. Wat zeer goedkoop is in vergelijk met een taxi, ook blijft het een vast tarief, wat bij een taxi niet zo is. Ook staat alles in het Engels aangeduid. Het is waarschijnlijk makkelijker dan in België. Alleen is het er immens druk. Het is niet te geloven dat er iedere 3 minuten een metro is en het toch nog zo druk kan zijn. Dus het is altijd rechtstaan.

Zo zijn we dus met de metro naar het Zomerpaleis geweest. Wat ongeveer een uurtje op de metro staan was. Het Zomerpaleis staat in een uitgestrekt domein waarin er een meer ligt. We hebben daar een hele dag in het gelopen. Het was er prachtig. Het was een mix tussen natuur en gebouwen. Zo was er Suzhoustreet, een waterstraat omgeven door allemaal klein winkeltjes en sierbrugjes. Echt een plaats uit een sprookje. We hadden een combi-ticket genomen, wat de meeste mensen niet nemen. Zodat het er helemaal niet druk was. Echt prachtig.

Daarna was er het paleis op zich en de pittoreske halletjes die allemaal een prachtig zicht gaven op het meer. Er was wel wat smog. Wat wel jammer was voor de foto's, maar als voordeel had dat het niet te warm was. Later hebben we ook nog met een boot over het meer gevaren naar een eiland.

Rond de avond zijn we nog met de metro naar het Olympisch dorp geweest. Waar we het verlicht vogelnest en het verlicht cube hebben gezien. Daar rond waren er overal kraampjes. Het was er wel redelijk druk. Het was wel jammer dat we niet meer er in konden.

Morgen gaan we naar Suzhou. Een stad dat bekend is om zijn oude tuinen. We vertrekken er rond de middag er naar toe. Het zal normaal gezien een treinrit zijn van 5 uur.