De Chinese muur

8 september 2013 - Beijing, China

Vandaag stond de Chinese muur op de planning. Daar zijn we vanochtend vroeg naar toe geweest. Het was immers een twee tal uren rijden. De muur ligt zo'n 80 km van het centrum verwijderd, maar door het drukke verkeer duurt het toch wat langer.

Het grappige aan de Chinese muur is waarom het gebouwd werd. Onlangs dachten wetenschappers aan een makkelijke wandelroute. Hierop zouden vroeger handelslieden zich rap kunnen verplaatsen. Alleen lijkt dat vrij onwaarschijnlijk. De muur gaat echter heel de tijd op en neer en grote gedeeltes bestaan uit trappen die soms wel zeer stijl kunnen zijn.

De bekendste reden is dat de muur gebouwd is als verdedigingsmuur tegen de mongolen. Er waren wel veel poorten in de muur. Zo was er een keer in de geschiedenis dat de mongolen afkwamen met een leger naar een van de poorten en de bewakers omkochten om de poort open te doen. Zo was de zo'n 8800 kilometers lange verdedigingslinie zowat overbodig. Niet tegenstaande was het een zeer leuke en vermoeiende ervaring.

Nadat we een stuk van de Chinese muur bewandeld hebben. Zijn we naar de slakken tempel geweest. Wat in principe niet veel met slakken te maken had. Het was uit een legende dat er twee meisjes goede dingen deden middernacht en dat ze tijdens de dag veranderden in slakken. De mensen dachten dat het boeddha was die deze dingen deed. Later zagen ze de slakken en vernoemden ze de tempel zo. De tempel was omgeven van mooie tuinen waar het goed was om te wandelen.

Daarna hebben we teruggekeerd naar het hotel en hebben ons wat verfrist om dan te vertrekken naar het stadspark om daar een wandeling door te maken. Jammergenoeg wordt het hier al om 19u30 donker.

Morgen staat het zomerpaleis op het programma. Hopelijk wordt het goed weer met weinig smog, want vandaag was er redelijk veel smog en kan je niet zo ver kijken.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Mostrey:
    hallo
    weer een rustige & leerzame dag gehad, jullie zullen heel veel te
    vertellen hebben zeker, geluk dat wij elke dag hebben kunnen
    meevolgen, daar zijn wij heel blij om, vandaag naar thuisfront
    geweest, alles inorde, de post ook ,knuffels ons drietjes xxx
  2. Angie:
    8 september 2013
    hi keptjes!!!kunnen jullie al die informatie en prachtige zichten nog allemaal in jullie koppie opslaan?! dit is echt de max,zo n leerrijke prachtige reis,dat word er eentje om noooooit te vergeten!!!groot gelijk dat jullie dit doen!!!GENIETEN!!!thuisfront geniet ook wat mee ;-)!!!xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
  3. Magda - Claudine:
    8 september 2013
    Weer een mooi verhaal wat hebben jullie al veel beleefd wat ga je veel kunnen vertellen bij de terug keer hop naar het volgende verhaal knuffel van ons