Laatste dag in Xi'an

3 september 2013 - Xi An, China

Vandaag is het onze laatste dag in Xi'an. Daarom staat ook de bekende stadsmuur op de planning. Deze hebben we dan ook in de voormiddag gedaan, want om 14u00 moesten we alweer in het hotel zijn. Dus na een stevig ontbijt konden we rond 9u15 starten aan een tocht van circa 20 km. Eerst was het ongeveer 4 kilometers wandelen naar de muur door het drukker verkeer. Daarna begon een tocht op de gerestaureerde stadsmuur van 14 kilometer.

Op de stadsmuur was het niet druk. Hoogstens een paar fietsers en enkele wandelaars. Er was ook wat achtergrond muziek. Deze kwam uit de boksen die geïnstalleerd waren aan de lantarens. Hieruit kwam rustige Chinese muziek. Ook kwamen we dikwijls typisch Chinese wachttorentjes en gebouwen tegen. De muur gaf een rustig uitzicht op de binnenstad van Xi'an. Aan de buitenkant van de muur stond het vol met flatgebouwen of met met kranen die bezig zijn er te maken.

Jammer genoeg moesten we wat doorstappen, omdat we weinig tijd hadden. Ook hebben we een klein stukje van de muur niet kunnen doen door de tijdsnoot, want er moest natuurlijk nog terug gewandeld worden. Gelukkig waren we nog net op tijd terug, zodat we op tijd konden vertrekken naar het museum van de opgravingen van het 'kleine' terracotta leger.

Het museum was ondergronds wat wel een geluk was, want het was al heel de dag ontzettend warm. Het museum was zeer modern en toonde de opgravingen, gewoon door er een spiegel voor te zetten. Dus alles was echt en niet 'tentoongesteld'. Natuurlijk waren er ook dingen die dan wel 'tentoongesteld' werden.

Ook had het museum een 3D-film, die ook echt in 3D was en niet met zo'n brilletjes. Door gebruik te maken van projectors werden er een soort van hologrammen gecreëerd, wat zeer mooi was om te zien.

Na deze uitputtende dag mochten we slapen op de nachttrein van Xi'an naar Pingyao. Gelukkig is deze zonder veel problemen verlopen. Alleen was het slapen niet echt zo diep, zodat het wakker worden niet prettig was.