Terug naar Lhasa

30 augustus 2013 - Lhasa, China

Vandaag stond er voornamelijk ons een busrit te wachten naar Lhasa. Deze was niet langs dezelfde weg als we gisteren zijn geweest. Deze was dan ook een stuk minder indrukwekkend, maar deze had als voordeel dat het drie uur minder rijden is. Zodat we rond 17u00 in Lhasa aankwamen.

In de voormiddag hebben we nog wel een klooster bezocht. Dit is het laatste klooster dat we gaan bezoeken in Tibet. Het Tashilhunpo klooster is gelegen in Shigatse, wat vroeger gelijk was als het Vaticaan voor de christenen. Dit klooster heeft de grootste Boeddha van Tibet en is zo'n 25 meter.

Na een heel eind te rijden, zijn we gestopt bij een plaatselijke familie. Hier kregen we boterjakthee wat algemeen bekend staat dat dit niet lekker is voor buitenlanders en dat was het ook. Er was ook de mogelijkheid om jakkaas te proeven. Deze is keihard, maar smaakt wel naar kaas.

Toen we uiteindelijk aangekomen zijn in Lhasa, hebben we nog snel naar de supermarkt geweest om wat noedelsoep en andere etenswaren in te slaan voor de treinreis van morgen. Alleen zijn bijna alle dingen in de winkel over datum. We zouden bijna denken dat het niet de vervaldatum is dat op de verpakking staat, maar de productiedatum. Alleen hebben we ooit een cola gevonden die nog niet verstreken was, dus zou dat wat raar zijn als de productiedatum zou weergegeven zijn.

Na inkopen te doen zijn we nog gaan eten. We hebben peper jaksteak gegeten wat zeer lekker was. Toen alles op was, hebben we naar een openlucht waterlichtshow gekeken. Wat gezellig was, want alles er rond was ook verlicht. We hadden geluk met het weer. Anders regent het vaak rond de avond in Tibet. Na de show hebben we nog naar wat kraampjes geweest om souvenirs te kopen voor onze laatste hele dag in Tibet.